Panitahan Kamakan Dalam System Komunikasi Adat Minangkabau Sumatera Barat Sebagai Bagian Pendidikan Tradisional Dalam Perspektif Perkembangan Islam di Sumatera Barat
Panitahan Kamakan Dalam System Komunikasi Adat
Minangkabau Sumatera Barat Sebagai Bagian Pendidikan Tradisional Dalam Perspektif
Perkembangan Islam di Sumatera Barat
Panitahan merupakan bahagian kecil acara seremonial dari adat Minang
Kabau Sumatera Barat. Panitahan artinya musyawarah ,diskusi antara dua pihak yakni
pihak tamu atau undangan pada satu pihak dan tuan rumah pada pihak lainnya.
Panitahan biasanya merupakan kalimat-kalimat yang telah tersusun rapi dan
dilahirkan dalam bentuk tutur-kata yang diwariskan secara turun temurun dalam suatu
kaum adat tertentu. Pada umumnya hal ini disampaikan pada acara makan bersama
yang menghadirkan ninik mamak dari kedua belah pihak diatas.
Makan dan minum merupakan sebuah bahagian dari kehidupan naluri manusia
dimuka bumi ini yang tidak akan pernah terlupakan bagi setiap manusia. Dibawah
ini akan penulis nukilkan petikan pasambahan itu dalam bahasa asli Minangkabau
tepatnya adat Kuray Bukittinggi antara Sutan Sampono sebagai tuan rumah dan Katib
Endah Kayo sebagai wakil dari tamu suatu jamuan makan dirumah Sutan Sampono.
Sutan Sampono dan Katib Endah Kayo bukan
nama yang ada sejak lahir akan tetapi suatu gelar yang disandang bagi setiap
orang laki-laki yang menginjak dewasa atau sudah berkeluarga pada adat minang.
Sutan artinya adalah Sultan sedangkan katib artinya orang yang ahli dalam agama
atau bisa berceramah agama.
PASAMBAHAN KA MAKAN
Sipangka: Tuan Sutan Katib Endah Kayo,
sambah tibo ka Tuan, adapun sambah jo titah nan ditibokan kabakeh Tuan. Karano lah bakarapatan inyiak mamak sagaji
guru ditangah rumah, bulek sagiliang pipia satapiak dikarajo nan bapokok silang
nan bapangka, kok pandang jauah dilayangkan, pandang hampia ditukiakkan, ditantangan jamba nan
katangah kumbuak nan tabatua, kok jamba
nan katangah minta disantap, aia digaleh
minta diminum di inyiak mamak sagaji guru, sarato alek nan bakarapatan ditangah
rumah. Sakian sambah nan ditibokan ka Tuan.
( Sipangka artinya adalah tuan rumah.
Sambah tibo artinya lontaran kata yang
di sampaikan. Sambah jo titah artinya adalah untaian kalimat. Bakarapatan
artinya telah hadir. Inyiak Mamak Sagaji Guru artinya : Tua adat serta para
guru atau pemangku adat dan ulama )
Sialek: Lah sampai buah panitahan Tuan
Sutan Sampono . Sambah tibo ka Tuan…. Adapun sambah jotitah , dihamba
gadang dihanjuang tinggi , nan cako sajo
di gampali. Adapun buah panitahan Tuan, samaso dihari nan cako. “Karano lah
bakarapatan inyiak mamak sagaji guru ditangah rumah, bulek sagiliang pipia
satapiak dikarajo nan bapokok silang nan bapangka, kok pandang jauah
dilayangkan ,pandang hampia ditukiakkan , ditantangan jamba nan katangah
kumbuak nan tabatua, kok jamba nan ka
tangah minta disantap, aia digaleh minta
diminum di inyiak mamak sagaji guru, sarato alek nan bakarapatan ditangah
rumah” kan baitu bana panitahan Tuan………. Kok pintak lah kabuliah kandak lai
babari, lah didalam adat nan bapakai. Tapi sungguahpun lah dalam adat,kato
surang dibulati kato basamo dipaiyokan, karano ambo duduak dihadapan inyiak
mamak sagaji guru sarato alek nan bakarapatan ditangah rumah, kato dibao jo
munfakat, dijapuikkan nan kabarinyo..Mananti Tuan………sakiro kiro. Lai koh dalam
adat.
(Sipangka ) Lah sampai buah panitahan
Tuan……….sambah tibo Tuan………. Adapun sambah jo titah diamba gadang dihanjung tinggi nan cako sajo
digumpali.adapun buah panitahan dari Tuan……… samaso hari nan cako lah tahanta diambo kabekeh tuan ba tibo di
tuan ka bapakaikan manurut adat. Diadat
bakato baiyo bajalan mamuah dihadapan inyiak mamak sagaji guru sarato alek nan
bakarapatan ditangah rumah, kato dibao jo munfakat, dijapuikkan nan
kabarinyo..Mananti Tuan……….” Kan baitu buah panitahan Tuan………, karano Tuan………
ka manjapuikkan kabarinyo , sifaik
mananti hambo malah Tuan……….
(mampaiyokan…ka yang lain) Tuan Sutan… , sambah tibo ka Tuan.., adopun
sambah jo titah nan ditibokan ka Tuan.. Karano lah Tibo ulak dari nan pangka
kabakeh ambo, ditantangan jamba nan katangah kumbuak nan tabatua, kok jamba nan katangah minta disantap, aia digaleh minta diminum di
inyiak mamak sagaji guru, sarato alek nan bakarapatan ditangah rumah. Kok
panitahan sakiro kiro lah bajawab, tapi
maagak kabarinyo..ikolah nan bajapuikan
ka Tuan…..
(Mamastikan jawaban tampek baiyo)
(Sialek ) Tuan………. Kumbali sambah Tuan………, adopun sambah jo titah nan ka dikumbalikan ka Tuan………, samaso dihari
nan cako lah tahanta dek tuan panitahan ka bakeh amb ba dituan .. lah dibao bakato baiyo,
bajalan bamuah kapado inyiak mamak
sagaji guru sarato alek nan bakarapatan ditangah rumah. Dapeklah kato nan
saiyo, kabulatan kato samunfakat, sapanjang parmintaan karajo nan ba pokok
silang nan bapangka, pintak lai kabuliah kandak lai ka balaku, alah didalam
adat,( limbak dari pado itu) Cancang nan duo sagaragai , kapa nan duo salabuhan
ka ilia sarangkuah dayuang kamudiak satimbang galah .iyo nak basaratoan juo jo
nan pangka. Kan itu bana panitahan tuan…? Ma Tuan….panitahan tuan lah dalam
adat.. tapi sungguah pun lah dalam adat ado pulo manurut undang.. dek ujan
bapuhun paneh barasa..Lah itu nan kadianta ka asanyo tuan…
Pasambahan dikumbalikan. (Sialek )
Tuan………. Kumbali sambah Tuan………, adopun sambah jo titah nan ka dikumbalikan ka Tuan………, samaso dihari
nan cako lah tahanta di Tuan………
panitahan kapado ambo,, di ambo lah dibao bakato baiyo, bajalan bamuah kapado inyiak mamak sagaji guru sarato
alek nan bakarapatan ditangah rumah. Dapeklah kato nan saiyo, kabulatan kato
samunfakat, sapanjang parmintaan karajo nan ba pokok silang nan bapangka,
pintak lai kabuliah kandak lai ka babari ,( limbak dari pado itu) Cancang nan
duo sagaragai , kapa nan duo salabuhan ka ilia sarangkuah dayuang kamudiak
satimbang galah .iyo nak basaratoan juo jo nan pangka Tuan………. Sakian sambah
nan dikumbalikan ka Tuan……….
(nan pangka) lah sampai buah
panitahan Tuan………., Adapun sambah jo titah diamba gadang dihanjung tinggi nan cako sajo digumpali.
Samaso nan cako lah lah taanta panitahan kabakeh tuan. Batibo dituan lah
bapakai manurut adat sapanjang parmintaan karajo nan ba pokok silang nan
bapangka, pintak lai kabuliah kandak lai ka balaku, alah didalam adat,( limbak
dari pado itu) Cancang nan duo sagaragai , kapa nan duo salabuhan ka ilia
sarangkuah dayuang kamudiak satimbang galah .iyo nak basaratoan juo jo nan
pangka. Kan itu bana panitahan tuan…? Ma Tuan….panitahan tuan lah dalam adat..
tapi sungguah pun lah basanag hati. Bajalan lah sampai kabateh balaia lah sampai kapulau. Tantang buah buah
panitahan kito baduo lah patuik diparantian.
( Sialek) Dek tuan lah takiro diambo
lah takana.
(Sipangka ) Jo Bismillah pamulai Tuan………
(sialek) alhamdulilah ka jawabnyo
tuan.
Batamu juo artikel Ustazd di siko, iyolah paralu mengenal caro penitahan ko.
BalasHapus